Ahad, 11 Mei 2014

Khasiat Buah Menurut Warnanya

Khasiat Buah Menurut Warnanya 


Jenis sayuran dan buah-buahan yang diambil dalam mengawal berat badan.  setiap warna makanan, khususnya buah-buahan, menandakan manfaat yang berbeza bagi tubuh kita.

  1. Merah
    Sayuran dan buah berwarna merah mengandung banyak pigmen melawan penyakit,juga  mengandung likopen, zat yang berperanan menjaga kesehatan sel dan mampu mengurangi rsikao kenser.contohnya buah tomato, strawberry, tembikai, apel, cranberry, cherry, anggur merah, bit, dan paprika merah. Sedangkan yang mengandung oksidan paling tinggi adalah strawberry, cranberry, cherry, anggur merah, bit, dan paprika merah.
  2. Oren
    Ubi jalar, jeruk squash,lobak merah, blewah, labu, persik, mangga, apricot, dan betik adalah beberapa contoh buah / sayur berwarna oren, setiap satu darinya  menyumbang zat  beta karoten yang menyehatkan tubuh serta alpha karoten yang efektif melawan kanser,sedangkan setengah mangkok buah berwarna orange dapat mencukupi keperluan vitamin C dalam tubuh. dan sekedar untuk pengetahuan, bebereapa program diet menganjurkan lobak merah karena kandungan gula semulajadiya sangat banyak,padahal, menurut buku Color Code: A Revolutionary Eating Plan for Optimum Health karangan James A. Joseph, Ph. D, Daniel A. Nadeu, M.D, dan Anne Underwood, kandungan serat lobak merah mencegah gula untuk masuk ke saluran darah yang akan menyebabkan tingginya kandungan insulin dalam darah
  3. Kuning                                                                                                                                Sebaagian daripada buah yang berwarna kuning seperti pisang, limau nipis,limau manis, anggur, kentang kuning, dan jagung. Buah-buahan ini diketahui mengandung vitamin C yang cukup baik untuk melindungi sel tubuh, serta mengandung potassium yang sangat baik untuk menurunkan tekanan darah tinggi, mengurangi pembentukan plak di arteri, serta berfungsi sebagaijulap semulajadi..
  4. Hijau
    Warna hijau pada sayuran menandakan hubungan kandungan sulforaphane, isothiocyanate, dan indoles. Menurut tinjauan ianya boleh merangsang tahap pembuat komponen-komponen yang boleh memecahkan bahan kimia penyebab kanser. Semakin gelap warna hijau pada sayuran, makin banyak klorofil yang dikandungnya dan semakin besar pula keperluan untuk perlindungan antioksidan. contoh sayuran hijau di antaranya adalah brokoli, salad, bayam, bok choi, dan teh hijau, mengenai teh, berdasarkan tinjauan, ianya dapat memberi dorongan pada metabolisme tubuh. Hal ini mungkin disebabkan oleh kandungan polyphenol dan kafein yang terdapat dalam teh, yang bersatu untuk membuka proses pembakaran lemak pada tahap yang berbeza.
  5. Koko
    Bahan makanan berwarna koko di antaranya roti dan biji-bijian,bijirin, granola, dan kacang-kacangan. Kebiasaannya mengambil makanan berbiji tidak hanya mengenyangkan,  bahkan juga ianya dapat membantu membuang toksin penyebab penyakit. Biji-bijian yang kaya gengan vitamin B dapat meningkatkan kemampuan tubuh dalam mengubah kalori menjadi tenaga.
  6. Putih
    Bahan makanan berwarna putih seperti tahu, susu soya, bawang putih, keju rendah lemak, yogert, dan susu sangat baik untuk tubuh kerana mengandung banyak flavonoid yang dapat melindungi membran sel.Susu rendah lemak juga dapat membantu menguatkan jantung, kalsium untuk membangun tulang, dan juga untuk menurunkan berat badan.
  7. Biru - Ungu
    Sayuran dan buah-buahan berwarna biru - ungu, contohnya terung, kismis, dan anggur. Kandungan magnesium pada anggur dan kismis sangat diperlukan untuk pergerakan najis yang baik. Kulit anggur juga merupakan julap (laksatif) yang baik. Kandungan airnya cukup tinggi,  dapat menambah cairan yang diperlukan. Sedangkan terung dapat menurunkan kadar kolesterol dan asid hempedu di dalam usus dan mengantarnya keluar dari tubuh. Selain itu, terung juga mengandung pectin penurunan kolesterol dalam jumlah cukup banyak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan