Isnin, 26 November 2018

Menafaat Bayam yang wajib diketahui

Hasil carian imej untuk bayam

Sayur bayam  mengandungi banyak anti oksidan penting dan phytochemicals yang membantu melindungi tubuh terhadap berbagai penyakit.
1. Bayam dapat melawan sel kanser
Nutrisi dari Vitamin A dan C ditambah serat, folic acid, dan 13 jenis flavonoid yang berbeda ditemui dalam bayam, sangat bermanfaat dalam melawan sel kanser. Satu kajian yang dijalankan menunjukkan bahwa kandungan tersebut menurunkan resiko kanser sebesar 34%, terutama pada kanser payudara,leher, rahim, prostat, kanser kulit dan kanser perut.

2. Bayam dapat mencegah osteoporosis
Secawan daun bayam segar mengandungi Nutrisi hampir 200% dari nilai harian untuk vitamin K. Jumlah tinggi vitamin k dalam bayam sangat penting untuk memberikan pengambilan kalsium dalam tulang, yang mana dapat  mencegah osteoporosis. selain itu, mineral lainnya seperti magnesium zinc, copper dan phosphorus dalam bayam juga membantu dalam membena tulang yang kuat.

3. Bayam dapat mengurangi resiko penyakit cardiovascular
Bayam merupakan sumber folate yang baik, yang dapat mengurangi homocysteine, amino acid yang ditemukan dalam darah. Tinggi tingkat homocysteine merupakan faktor resiko untuk penyakit cardiovascular. Bayam juga mengandung choline dan inositol, yang membantu mencegah pengerasan pembuluh darah.
4. Bayam dapat menurunkan tekanan darah tinggi
Bayam kaya akan kalium dan rendah sodium. Tingkat seimbang mineral ini sangat bermanfaat bagi penderita tekanan darah tinggi, dimana kalium menurunkan dan kadar sodium meningkatkan. Folate ditemukan dalam bayam juga dapat membantu menurunkan tekanan darah tinggi dan melancarkan pembuluh darah, dengan demikian mempertahankan aliran darah yang tepat.

5. Bayam sebagai anti-inflamasi atau peradangan
Bayam mengandungi sifat alkalinity tinggi yang menjadi sayuran pilihan yang sempurna, makanan untuk orang yang menderita penyakit inflamasi, seperti rheumatoid arthritis dan osteoarthritis.

6. Bayam dapat mencegah diabetes, menstabilkan gula dalam darah
Bayam juga sangat berguna bagi orang yang menderita diabetes. Magnesium yang ditemui dalam bayam membantu mencegah komplikasi yang terjadi setelah diabetes. pengambilan secara  rutin sayur bayam membantu menstabilkan gula darah dan menghalangnya dari turun naik terlalu banyak.

7. Bayam dapat mempertahankan gastrointestinal (Usus) Yang Sehat
Beta-caroten dan vitamin C yang terkandung dalam bayam bekerja untuk melindungi sel-sel usus besar dari efek berbahaya terhadap radikal bebas. Folate ditemukan dalam bayam juga membantu mencegah  kerusakan DNA dalam sel usus.

8. Bayam baik untuk menurunkan berat badan
Bayam mengandungi sejumlah besar zat besi yang meningkatkan metabolisme serta jumlah oksigen yang mengalir melalui tubuh Anda.Hasilnya, tubuh membakar lebih banyak lemak sehingga menurunkan berat badan.
9. Bayam dapat meningkatkan penglihatan
Bayam merupakan sumber Nutrisi yang kaya Lutein, carotenoid yang dikenal untuk membantu melindungi terhadap katarak dan lainnya yang berkaitan dengan usia. Bayam juga kaya dengan vitamin A, yang membuatnya sangat bermanfaat untuk penglihatan.

10. Bayam dapat mencegah anemia
Bayam merupakan sumber yang sangat baik dari zat besi. Jumlah yang tinggi zat besi dalam bayam sangat bermanfaat dalam mencegah anemia. Zat besi membantu regenerasi atau memperbanyak sel-sel darah merah, yang membawa oksigen ke setiap bahagian tubuh.

Hasil carian imej untuk bayam

10. Bayam dapat mempertahankan gastrointestinal (Usus) Yang Sehat
Beta-caroten dan vitamin C yang terkandung dalam bayam bekerja untuk melindungi sel-sel usus besar dari efek berbahaya terhadap radikal bebas. Folate ditemukan dalam bayam juga membantu mencegah  kerusakan DNA dalam sel usus.

14. Bayam dapat memperlambat proses penuaan
Bayam juga dikenal sebagai sayuran anti-penuaan yang memperlambat degenerasi terkait usia dan mencegah penuaan dini.

Hasil carian imej untuk popeye and spinach

12. Bayam dapat membantu kehamilan sehat
Tumbuhnya janin memerlukan folate untuk pengembangan yang tepat dari sistem saraf baru. Vitamin A ditemukan dalam bayam juga diperlukan dalam pengembangan paru-paru janin dan selama menyusui.
13. Bayam dapat mencegah penyakit alzheimer
Rendahnya tingkat vitamin B12 atau folate mungkin memiliki resiko lebih tinggi terkena penyakit Alzheimer dan bayam kaya akan kedua nutrisi penting ini, sehingga membantu mencegah resiko penyakit Alzheimer.

14. Bayam dapat melindungi kulit terhadap sinar Ultraviolet
Vitamin B dalam bayam membantu dalam melindungi kulit dari sinar matahari terutama UV. Ini memastikan memiliki kulit bersinar sehat.

15. Bayam dapat mengubati pendarahan gusi
Sebuah campuran bayam dan jus karet sangat membantu dalam mengubati gusi berdarah yang disebabkan oleh kekurangan vitamin C dan pengambilan gula terlalu banyak.

Kunjungi ( http://sha3622.blogspot.Com ) untuk info seterusnya

2 ulasan:

  1. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
    senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    BalasPadam
  2. MUNGKIN ALLAH memuji nama saya Humaira Kiyoraka, saya berasal dari bandar Jayapura, Indonesia. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua dalam kumpulan ini yang mencari wang pinjaman agar sangat berhati-hati ,. beberapa bulan yang lalu, saya mengalami kekurangan kewangan dan bank enggan memberikan pinjaman kerana saya tidak mempunyai jaminan sehingga saya memutuskan untuk mencari pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh orang-orang di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang rakan saya yang telah menukar adik perempuan saya, Puan Mira Binti Muhhamed, yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang disebut Rossastanley, pemberi pinjaman swasta, ketika dia memberitahu saya tentang hal itu, saya bertanya kepadanya bagaimana mungkin? untuk mendapatkan pinjaman dari internet, tetapi dia ketawa dan memberitahu saya bahawa itu adalah pemikirannya pada awalnya tetapi dia memutuskan untuk menghubungi Puan Rossa stanley dan bahawa ketika pinjaman itu diluluskan, dia tidak mempercayainya sehingga ibu Rossa menjelaskan kepadanya bahawa PBB adakah yang menyokong mereka dari segi kewangan untuk membantu orang miskin dari ASIA jadi saya memutuskan untuk menghubungi penjagaan pelanggan syarikat pinjaman Rossa stanley ibu melalui e-mel dan dengan segera mereka menjawab bagaimana mereka dapat membantu jadi saya memberitahu mereka Puan Mira Binti Muhammed memberi saya hubungan syarikatnya dan saya telah mengisi borang dan lihatlah pinjaman saya telah diluluskan. Bahagian yang mengagumkan adalah kadar faedah rendah hanya 2% jadi saya terus memohon pinjaman sebanyak Rp750,000,000.00 dan lihatlah setelah melalui proses pengesahan, pinjaman saya Rp750,000,000.00 telah diluluskan dan mereka meminta butir-butir bank saya, saya segera menghantar butiran Akaun Bank Negara Indonesia (BNI) saya dan Lihatlah pinjaman saya telah dipindahkan ke AKAUN saya, saya tidak dapat TERIMA KASIH IBU ROSSA cukup dan saudari tersayang Mira Binti Muhammed Dan juga United Nation untuk skim Kredit yang indah ini, jadi nasihat saya untuk anda semua adalah jangan menghubungi semua pemberi pinjaman palsu ini tetapi hubungi pelanggan pelanggan syarikat pinjaman ibu rossa melalui e-mel untuk keperluan pinjaman yang cepat dan anda akan memberi keterangan seperti saya juga e-mel pelanggan pelanggan syarikat Rossa Rossastanleyloancompany@gmail.com, tetapi jika anda memerlukan pertolongan dalam memproses pinjaman anda, sila tulis saya di humairakiyoraka@gmail.com atau kakak tersayang di Mirabintimuhammed@gmail.com dan anda pasti akan menjadi seperti kami yang kini memberi keterangan kepada ibu rossas bantuan kewangan yang besar, Semoga ALLAH memberkati anda semua

    BalasPadam