Jumaat, 29 Ogos 2014

Khasiat Kulit Kayu Manis -The Benefits Of Cinnamon

sha3622.blogspot.com
Menafaat Kulit Kayu Manis - 
Kulit Kayu manis atau Cinnamomum verum, sin. C. zeylanicum ialah pohon penghasil yang termasuk ke dalam jenis rempah-rempah yang beraroma, manis, dan pedas. Orang kebiasaanya menggunakan rempah-rempah ke dalam makanan. Banyak khasiat yang terdapat dalam sebatang kayu manis bagi kesihatan


Kulit Kayu manis adalah salah satu bahan makanan tertua yang pernah digunakan oleh manusia. Ianya digunakan sekitar 5000 tahun yang lalu di Mesir Kuno, dan disebutkan beberapa kali di dalam kitab-kitab Perjanjian Lama. Menafaat kulit kayu manis juga dapat dijadikan ubat  tradisional yang berfungsi sebagai makanan tambahan untuk berbagai penyakit, dengan dicampur madu, seperti untuk perubatan  radang sendi,penyakit kulit, jantung, dan kembung perut 

Menafaat Kulit Kayu Manis

1. Mengurangi Kolestrol Jahat ( LDL)
Rempah-rempah dengan citarasa eksotik ini juga dapat mengurangi kadar kolesterol jahat atau LDL dalam darah, caranya taburkan 1-2 sudu teh serbuk kulit kayu manis ke dalam makanan Anda setiap hari untuk mencegah peningkatan LDL di dalam tubuh, sebaiknya dipastikan juga dengan pilihan makanan sihat lainnya yang rendah kolesterol seperti sayuran dan buah segar.

2. Membantu Mengatur Gula Dalam Darah
Kulit Kayu manis membantu mengatur kadar gula dalam darah, baik diambil pesakit kencing manis. Selain itu Kulit kayu manis juga baik diambil bagi Anda yang ingin menguatkan tenaga.

3. Berfungsi Menyeimbangkan Hormon
Mengandung sebatian kimia seulajadi ,Kulit Kayu manis (cinnamaldehyde) Menurut kajian,dapat meningkatkan hormon progesteron (merupakan hormon dari golongan steroid yang berpengaruh pada kitaran haid perempuan dan kehamilan) dan menurunkan pengeluaran hormon testosteron pada wanita, sehingga membantu menyeimbangkan hormon.

4. Memenuhi Keperluanan Serat & Mineral
Kulit kayu manis mengandungi sedikit serat, kalsium, zat besi dan mangan. Meskipun jumlahnya sedikit, tapi menafaatnya dapat membantu melengkapi keperluan serat dan mineral harian Anda.

5. Berkhasiat sebagai anti-bakteri
Banyak digunakan untuk menyingkirkan bakteri  tanpa merusak gigi atau gusi. Itu sebabnya kulit kayu manis banyak digunakan pada produk ubat gigi, ubat kumur dan gula-gula penyegar napas. Khasiatnya juga boleh didapatkan dengan mencampurkan serbuk kulit kayu manis ke dalam teh, cokelat panas atau susu panas.

6. Mencegah & Mengubati Kanser
Kajian di University of Texas, yang diterbitkan dalam jurnal Nutrition and Cancer, menunjukkan bahwa kulit kayu manis memiliki menafaat untuk dapat mengurangi pembiakan sel kanser, baik untuk pencegahan kanser dan mengubati  penyakit kanser.

7. Meringankan Selsema
Kandungan yang ada dalam kulit kayu manis juga dapat mengurangi selsema, terutama bila digabungkan dengan halia, di mana kandungan anti keradangannya membantu aliran  peredaran dalam tubuh, sehingga dapat menyebuhkan penyakit selsema.

8. Cukup berkesan dalam mengatasi masaalah sakit ketika datang haid

9. Meringankan sakit radang sendi  (rematik)
Seseorang yang sedang mengalami sakit radang sendi ,bolehlah mengambil kulit kayu manis untuk mengatasi masaalah itu. Menurut satu hasil kajian dari Universiti Copenhagen, pesakit yang mengambil serbuk kulit kayu manis dapat membantu menghilangkan rasa sakit disebabkan rematik,justeru itu kulit kayu manis sangat berguna bagi mereka yang memiliki penyakit rematik.

10. Pengawet makanan semulajadi

11. Mencegah Penyakit Jantung
Kulit kayu manis memiliki sifat anti radang yang membuatnya cukup  berkesan dalam melindungi jantung terhadap sebuah kerosakan maupun jangkitan, terutama di arteri yang disebabkan makanan berlemak.

Demikian informasi mengenai menafaat Kulit Kayu Manis,mungkin dapat  menjadi rujukan  dalam penjagaan kesihatan hidup dengan memenafaatkan khasiat kulit kayu manis.

 Kunjungi ( http://sha3622.blogspot.Com ) untuk info seterusnya.

Khamis, 28 Ogos 2014

Wudhu dan Pencegahan Terhadap Penyakit Kanser - ablution prevent Against the Cancer disease

Wudhu dan Pencegahan Terhadap Penyakit Kanser

sha3622.blogspot.com
Allah berfirman,
وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 
"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri." (al­-Baqarah:222)
Ilmu pengetahuan modern menetapkan bahwa wudhu mampu menghindar timbulnya virus-virus kanser, yang disebabkan oleh faktor-faktor proses kimiawi , sebabnya dengan berwudhu kita dapat terhindar dari terjangkitnya unsur kimiawi sebelum terjadinya reaksi (gabungan unsur yang terpisah) yang menimbulkan infiltrasi (proses perembesan) dari kulit luar ke dalam tubuh. Misalnya, pekerja yang selalu berkecimpung mengenai perminyakan yang mengandung unsur-unsur kimiawi, maka sebagian besar mereka mengidap penyakit kanser kulit.,  untuk menjaga agar tidak terjangkit penyakit itu, mereka harus menjauhkan diri dari unsur-unsur kimia dari kulit luar., apatahlagi, pada daerah organ-organ tubuh yang sensitif  (tercampuri unsur-unsur kimia). Dari sinilah, tampak hikmah wudhu dalam firman Allah,
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا 
"Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai ke siku. Sapulah kepalamu, dan (basuh) kakimu sampai kedua mata kaki. Jika kamu junub, maka mandilah." (al-Maa'idah: 6)
sha3622.blogspot.com
Berwudhu lima kali dalam sehari dapat menjamin lenyapnya unsur-unsur kimia dari kulit luar, sekaligus mampu mencegah terjadinya reaksi dari apa-apa yang memperlambat atas sel-sel kulit yang memerlukan waktu yang cukup lama untuk memperbarui perubahan-perubahan kanser.
Pancaran sinar matahari, lebih-lebih pantulan sinar ultraviolet, memiliki pengaruh yang sangat efektif dalam menciptakan sel kanser kulit. Namun, sinar yang berpotensi besar menimbulkan kanser kulit itu, hanya akan menimpa pada organ-organ tubuh luar, dengan berulang kalinya berwudhu, maka kulit luar dapat terjamin selalu basah,jadi sel-sel lapisan dalam kulit dapat terlindungi dari akibat sinaran yang membahayakan.
Dari pantauan data statistik diketahui bahwa kanser kulit dengan berbagai macam gejalanya, lebih sering menimpa kaum lelaki pada masyarakat Barat dan Amerika Serikat serta Australia. sebabnya, mereka bukan negara muslim (atau mayoritas penduduknya muslim) yang penduduknya sering berwudhu. Juga kerana faktor suhu panas  di wilayah negara-negara tersebut.1)
Fakta ini mempertegas sisi positif pengaruh wudhu, yang seperti senjata penjaga bagi seorang muslim dari kejamnya penyakit kenser ini. Salah seorang pakar kedokteran  di Universitas Kairo, Dr. Abdul Wahid, berkata, "Kulit boleh memberi fungsi yang amat ketara bagi tubuh manusia, yakni berfungsi sebagai jalan pengeluaran keringat yang mengandung unsur-unsur lemak dan kadar garam. Jika terjadi penguapan dalam tubuh, maka menyisakan kadar garam dan akan terjadi reaksi atas kulit serta pori-pori kelenjar keringat menjadi tertutup kerana pengeluaran keringat yang tidak normal, sementara itu, adanya kotoran-kotoran di atas kulit akan menambah tumbuh suburnya penyakit-penyakit kulit, dari kesimpulan di atas, menunjukkan , berwudhu dengan membasuh muka, membasuh kedua tangan, berkumur (membersihkan mulut) serta organ-organ tubuh luar yang lain, berguna menghindari diri dari kotoran-kotoran dan debu."(ilmu ash-Shihah)
Berdasarkan penemuan ilmu medix , wudhu memiliki kelebihan yang sangat baik dalam menjaga sakit gigi dan gusi. Menggosok gigi dan berkumur dengan air adalah hal yang amat penting, bahkan  para dokter memberi saranan seperti itu. Ianya berfaedah untuk menjauhkan diri dari penyakit-penyakit yang membiak melalui alat saluran pernapasan, seperti radang selaput dan juga penyakit-penyakit saluran pernapasan. Uraian di atas, hanyalah beberapa poin faedah wudhu dalam perspektif pengetahuan modern.

 Kunjungi ( http://sha3622.blogspot.Com ) untuk info seterusnya.

Rabu, 27 Ogos 2014

Peroses kejadian manusia menurut AlQuran - Human according to the Al-Quran

PEROSES KEJADIAN MANUSIA MENURUT AL-QURAN


Dalam surah Al-Mursalaat, juz keduapuluh sembilan, ayat 20 hingga 23 Allah Ta'ala berfirman.
Yang bermaksud: Bukankah kami telah menciptakan kamu dari air (benih) yang sedikit (hina) dipandang orang. Lalu Kami jadikan air (benih) itu pada tempat penetapan yang kukuh (rahim ibu). Serta Kami tentukan keadaanya, maka Kamilah sebaik-baik yang berkuasa menentukan dan melakukan tiap-tiap sesuatu.
A012
Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah;

A013
Kemudian Kami jadikan "pati" itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh;

A014
Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta.

A015
Kemudian, sesungguhnya kamu sesudah itu akan mati.

Dalam surah Yaasin, juz keduapuluh tiga ayat 77, Allah Ta'ala berfirman:
A077
Tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami telah menciptakan dia dari (setitis) air benih? Dalam pada itu (setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah ia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati),

Dalam surah As-Sajdah, juz keduapuluh satu ayat 7, 8 & 9, Allah Ta'ala berfirman. A007
Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya, dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah;

A008
Kemudian Ia menjadikan keturunan manusia itu dari sejenis pati, iaitu dari air (benih) yang sedikit dipandang orang;

A009
Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.

A010
Dan mereka (yang kafir) itu berkata: "Adakah apabila kami telah hilang lenyap dalam tanah, kami pula akan hidup semula dalam bentuk kejadian yang baharu? Betulkah demikian? " (Mereka bukan sahaja tidak percaya tentang hidup semula) bahkan mereka tidak percaya tentang pertemuan dengan Tuhannya.
Yang bermaksud: Yang demikian sifatnya ialah Tuhan yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani; Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya (dengan sebaik-baik ciptaan yang cantik dan elok mencipta manusia) dan dimulakan kejadian manusia berasal dari tanah liat (Thin). Kemudian ia jadikan keterunan-keterunan manusia itu dari sejenis pati iaitu dari air yang hina (air mani) yang sedikit dipandang orang. Kemudian ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya Roh ciptaanNya dan ia mengurniakan kepada kamu pendengaran serta hati (akal fikiran), supaya kamu bersyukur, tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur.
Dalam surah Al-Hajj ayat 5, Allah Ta'ala berfirman.
Yang bermaksud: Dan Dia lah yang mencipta kamu dari diri yang satu (Adam), maka (bagi kamu) disediakan tempat tetap (dalam tulang sulbi bapa kamu atau di bumi), dan tempat simpanan (dalam rahim ibu atau dalam kubur). Sesungguhnya Kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengerti (secara mendalam).
Dalam surah Al-Hajj ayat 5, Allah Ta'ala berfirman.A005
Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat), maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan Kami); dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu. Dan (ingatlah satu bukti lagi); Engkau melihat bumi itu kering, kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (dengan tumbuh-tumbuhan yang merecup tumbuh), dan gembur membusutlah ia, serta ia pula menumbuhkan berjenis-jenis tanaman yang indah permai.

Hadis Rasulullah s.a.w. Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Secara marfuk Baginda s.a.w bersabda: Allah s.w.t mengutuskan Malaikat ke dalam rahim. Malaikat berkata: Wahai Tuhan! Ia masih berupa air mani. Setelah beberapa ketika Malaikat berkata lagi: Wahai Tuhan! Ia sudah berupa darah beku. Begitu juga setelah berlalu empat puluh hari Malaikat berkata lagi: Wahai Tuhan! Ia sudah berupa seketul daging. Apabila Allah s.w.t membuat keputusan untuk menciptakannya menjadi manusia, maka Malaikat berkata: Wahai Tuhan! Orang ini akan diciptakan lelaki atau perempuan? Celaka atau bahagia? Bagaimana rezekinya? Serta bagaimana pula ajalnya? Segala-galanya dicatit semasa dalam perut ibunya lagi
Dengan ayat-ayat dan hadis diatas yakinlah Allah itu Maha Pencipta
Menurut Profesor Moore untuk mengkaji ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis Nabi, beliau berasa takjub. Beliau berasa pelik bagaimana Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam, pada empatbelas kurun yang lalu, mampu menerangkan mengenai embrio dan tahap-tahap perkembangannya dengan terperinci dan tepat sekali sedangkan ianya hanya ditemui oleh ahli sains sejak tiga puluh tahun lalu sahaja. Ketakjuban beliau bertukar menjadi penghormatan terhadap ayat-ayat tersebut. Beliau memberikan pandangan ini kepada rakan-rakan intelek dan kelompok saintifiknya. Malahan beliau memberikan syarahan di atas topik keserasian di antara kajian embrio moden dengan Al-Quran dan Sunnah dimana beliau berkata:
    Saya berbesar hati untuk membantu menerangkan kenyataan-kenyataan dari Al-Quran mengenai kejadian manusia. Jelas bagi saya bahawa kenyataan-kenyataan ini diberikan kepada Muhammad dari Allah Allah, atau Tuhan, oleh kerana kesemua ilmu-ilmu ini tidak ditemui sehingga beberapa kurun selepas beliau. Ini membuktikan kepada saya Muhammad ialah seorang Rasul Allah Allah.
  Lazimnya, sesudah memikirkan segala kejadian alam semesta dan keagungan Allah yang menciptakannya, akhirnya kita akan kembali memikirkan kejadian diri kita sendiri. Kita tercipta daripada ibu bapa kita dan sekiranya ibu bapa tiada atau salah seorangnya tiada, tentu sahaja kita tidak mungkin dilahirkan ke dunia ini.
            Cuba kita renung dan fikirkan, bagaimana kiranya kita tidak ada, tidak pernah ada, tidak tertulis di Loh Mahfuz atau tidak pernah dilahirkan ke dunia. Jika tidak mencipta kita sudah pasti kita tidak ada. Jika kita tidak ada, sudah tentu kita tidak mengetahui adanya alam semesta yang luas ini. Tentu kita tidak kenal matahari dan bulan, tidak kenal manisnya gula, lazatnya makanan dan hidangan. Kita juga tentunya tidak dapat merasakan indahnya rasa kasih sayang, cinta dan tentunya saat-saat bahagia tidak mungkin kita rasai.
            Syukur, alhamdulillah, kini kita telah ada dan wujud. Kita sudah dapat menyaksikan keindahan alam maya, dapat melihat pelbagai warna dan pemandangan, melihat sang suria, bulan dan bintang-bintang yang menghiasai segala ruang angkasa. Kita sudah dapat menikmati pelbagai makanan dan hidangan yang lazat dan enak. Kita juga telah dapat merasai betapa indahnya belaian kasih sayang, cinta dan saat-saat kebahagiaan. Seterusnya kita dapat mengenali siapa pencipta kepada semuanya ini termasuk alam yang maha luas ini. Lalu kita dapat menikmati kasih dan sayang-Nya serta bernaung di bawah lindungan dan rahmat-Nya. Inilah sebenarnya nikmat terbesar yang telah Allah kurniakan kepada kita. Kita seharusnya menggandakan rasa kesyukuran dan berterima kasih kepada Allah kerana bukan sahaja telah menjadikan kita, bahkan telah memilih kita menjadi umat-nya yang beriman dan diberikan petunjuk dan hidayah-Nya. Sehingga kita dapat mengenali Pencipta kepada alam semesta ini yang begitu indah dan teliti sekali.


















PERINGKAT SATU
 NUTFAH : iaitu peringkat pertama bermula selepas persenyawaan atau minggu pertama. Ianya bermula setelah berlakunya percampuran air mani
Maksud firman Allah dala surah al-Insan : 2
       " Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia  daripada setitis air mani yang bercampur yang Kami (hendak mengujinya dengan perintah dan larangan), kerana itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat "

       Menurut Ibn Jurair al-Tabari, asal perkataan nutfah ialah nutf ertinya air yang sedikit yang terdapat di dalam sesuatu bekas samada telaga, tabung dan sebagainya. Sementara perkataan amsyaj berasal daripada perkataan masyj yang bererti percampuran

         Berasaskan kepada makna perkataan tersebut maksud ayat di atas ialah sesungguhnya Kami (Allah) menciptakan manusia daripada air mani lelaki dan air mani perempuan.
               Daripada nutfah inilah Allah menciptakan anggota-anggota yang berlainan , tingkahlaku yang berbeza serta menjadikan lelaki dan perempuan. Daripada nutfah lelaki akan terbentunya saraf, tulang dan fakulti , manakala dari nutfah perempuan akan terbentuknya darah dan daging.
             

A- Sperma                                 B-Sperma menembusi ovum


PERINGKAT KEDUA
ALAQAH : Peringkat pembentukan alaqah ialah pada hujung minggu pertama / hari ketujuh . Pada hari yang ketujuh telor yang sudah disenyawakan itu akan tertanam di dinding rahim (qarar makin). Selepas itu Kami mengubah nutfah menjadi alaqah.
Firman Allah yang bermaksud

" Kemudian Kami mengubah nutfah menjadi alaqah"
                                                                 al-Mukminun : 14
         Kebanyakan ahli tafsir menafsirkan alaqah dengan makna segumpal darah. Ini mungkin dibuat berasaskan pandangan mata kasar. Alaqah sebenarnya suatu benda yang amat seni yang diliputi oleh darah. Selain itu alaqah mempunyai beberapa maksud :

  • sesuatu yang bergantung atau melekat
  • pacat atau lintah
  • suatu buku atau ketulan darah

Peringkat alaqah adalah peringkat pada minggu pertama hingga minggu ketiga did alam rahim.

 PERINGKAT KETIGA
MUDGHAH : Pembentukan mudghah dikatakan berlaku pada minggu keempat. Perkataan mudghah disebut sebanyak dua kali di dalam al-Quran iaitu surah al-Hajj ayat 5 dan surah al-Mukminun ayat 14
Firman Allah yang bermaksud

"lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging"
al-Mukminun : 14

      Diperingkat ini sudah berlaku pembentukan otak, saraf tunjang, telinga dan anggota-anggota yang lain. Selain itu sistem pernafasan bayi sudah terbentuk.Vilus yang tertanam di dalam otot-otot ibu kini mempunyai saluran darahnya sendiri. Jantung bayi pula mula berdengup. Untuk perkembangan seterusnya, darah mula mengalir dengan lebih banyak lagi kesitu bagi membekalkan oksigen dan pemakanan yang secukupnya. Menjelang tujuh minggu sistem pernafasan bayi mula berfungsi sendiri.
 PERINGKAT KEEMPAT
IZAM DAN LAHM : Pada peringkat ini iaitu minggu kelima, keenam dan ketujuh ialah peringkat pembentukan tulang yang mendahului pembentukan oto-otot. Apabila tulang belulang telah dibentuk, otot-otot akan membungkus rangka tersebut.
Firman Allah yang bermaksud :

"Lalu Kami mengubahkan pula mudghah itu menjadi izam da kemudiannya Kami membalutkan Izam dengan daging"
al-Mukminun : 14

Kemudian pada minggu ketujuh terbentuk pula satu sistem yang kompleks. Pada tahap ini perut dan usus , seluruh saraf, otak dan tulang belakang mula terbentuk. Serentak dengan itu sistem pernafasan dan saluran pernafasan dari mulut ke hidung dan juga ke pau-paru mula kelihatan. Begitu juga dengan organ pembiakan, kalenjar, hati, buah penggang, pundi air kencing dan lain-lain terbentuk dengan lebih sempurna lagi. Kaki dan tangan juga mula tumbuh. Begitu juga mata, telinga dan mulut semakin sempurna. Pada minggu kelapan semuanya telah sempurna dan lengkap.
        

   Janin pada usia 12 minggu

PERINGKAT KELIMA
NASY'AH KHALQAN AKHAR : Pada peringkat ini iaitu menjelang minggu kelapan , beberapa perubahan lagi berlaku. Perubahan pada tahap ini bukan lagi embrio tetapi sudah masuk ke peringkat janin.Pada bulan ketiga, semua tulang janin telah terbentuk dengan sempurnanya Kuku-kukunya pun mula tumbuh. Pada bulan keempat, pembentukan uri menjadi cukup lengkap menyebabkan baki pranatel bayi dalam kandungan hanya untuk menyempurnakan semua anggota yang sudah wujud. Walaupun perubahan tetap berlaku tetapi  perubahannya hanya pada ukuran bayi sahaja.

Janin mendapat makanan melalui uri










PERINGKAT KE ENAM
NAFKHUR-RUH : Iaitu peringkat peniupan roh. Para ulamak Islam menyatakan bilakah roh ditiupkan ke dalam jasad yang sedang berkembang? Mereka hanya sepakat mengatakan peniupan roh ini berlaku selepas empat puluh hari dan selepas terbentuknya organ-organ tubuh termasuklah organ seks. Nilai kehidupan mereka telah pun bermula sejak di alam rahim lagi. Ketika di alam rahim perkembangan mereka bukanlah proses perkembangan fizikal semata-mata tetapi telahpun mempunyai hubungan dengan Allah s.w.t melalui ikatan kesaksian sebagaimana yang disebutkan oleh Allah di dalam al-Quran surah al-A'raf : 172. Dengan ini entiti roh dan jasad saling bantu membantu untuk meningkatkan martabat dan kejadian insan disisi Allah s.w.t


 Kunjungi ( http://sha3622.blogspot.Com ) untuk info seterusnya.