Rabu, 14 Januari 2015

Masaalah kencing kerap - Frequent urination problems

http://sha3622.blogspot.com
Membuang air kecil atau kencing adalah cara tubuh menyingkirkan bahan buangan. bahan buangan ini dilepaskan dari metabolisme sel-sel, masuk ke dalam darah dan akhirnya ditapis oleh ginjal dari aliran darah untuk dibuang melalui air kencing. Jika seseorang tidak dapat membuang air kecil maka dia akan sakit kerana keracunan tubuh. Membuang air kecil sangat diperlukan untuk menjaga kesihatan.
Setiap orang memiliki frekuensi membuang air kecil yang berbeda- beda. Beberapa orang hanya buang air kecil 2 sampai 3 kali sehari, sementara ada orang yang sampai 10 kali ke bilik air untuk membuang air setiap hari. Tidak ada peraturan berapa sebenarnya frekuensi yang normal. Wanita lebih sering pergi ke bilik air daripada lelaki. Hal ini berkaitan dengan volume kandung kencing, yang lebih besar pada lelaki dibandingkan pada wanita. lelaki memakan waktu lebih lama untuk memenuhi kandung pudi kencingnya sehingga mereka lebih jarang membuang air kecil. Banyak-sedikitnya  minum, cuaca udara, dan faktor lain juga berpengaruh pada frekuensi kencing.
Namun, bila Anda buang air kecil jauh lebih sering dari biasanya maka hal itu dapat menunjukkan adanya masalah atau gangguan dalam tubuh. Kemungkinan penyebabnya antara lain:
  1. Jangkiatan saluran air kencing adalah penyebab utama peningkatan frekuensi buang air kecil.
  2. Diabetes. Sering buang air kecil sering merupakan gejala awal dari kencing manis disaat tubuh mencuba untuk membersihkan diri dari glukosa yang tidak digunakan melalui air kncing.
  3. Prostatitis akut. Prostatitis akut adalah pembengkakan dan iritasi kelenjar prostat yang berlangsung cepat. Prostatitis akut biasanya disebabkan oleh infeksi bakteri pada kelenjar prostat yang menyebabkan dinding kandung kemih menjadi sensitif. Kandung kemih mulai berkontraksi 
  4. bahkan ketika masih memiliki sejumlah kecil urin.
  5. Kandung Pundi kencing terlalu aktif (overactive bladder). Beberapa orang sering buang air kecil kerana kandung Pundi kencing yang terlalu aktif. Keadaan ini disebabkan oleh kerosakan pada syaraf-syaraf yang mengawal rangsangan kencing pada otot-otot di Pundi kencing dan pinggul.
  6. Pembesaran prostat. Sering merasa ingin kencing, terutama di malam hari, adalah salah satu gejala  pembesaran prostat  (BPH), yang banyak terjadi pada lelaki di atas usia 40 tahun.
  7. Menstruasi. Hormon dalam tubuh perempuan berubah terus sepanjang bulan. Tepat sebelum menstruasi biasanya kelembaban wanita meningkat. Dalam beberapa hari menstruasi, kelebihan kelembaban  itu meninggalkan tubuh sehingga meningkatkan frekuensi air kecil.
  8. Kehamilan. Pada minggu-minggu awal kehamilan rahim mengalami perkembangan sehingga menekan Pundi kencing, menyebabkan sering membuang air kecil.
  9. Sistitis interstisial. Radang dinding Pundi kencing kronik yang tidak diketahui penyebabnya ini  dengan rasa sakit di pundi kencing dan daerah pelvis. Gejala utama adalah dorongan kuat untuk membuang air kecing, setiap kalinya hanya mengeluarkan sejumlah kecil  air kecing(Jawa: anyang-anyangen).
  10. Kafein.Kafein menghalang hormon dalam kerja antidiuretik (ADH). Hormon itu memastikan bahwa tidak terlalu banyak air sewaktu kencing. Halangan terhadap ADH membuat produksi air kencing meningkat. Disarankan untuk setiap cawan kopi Anda .harus meminum segelas air putih untuk mengisi kekurangan tersebut
  11. Ubat-ubatan. ubat-ubatan yang digunakan untuk mengubati tekanan darah tinggi dapat membuat Anda lebih kerap kencing untuk sementara dan kembali normal setelah Anda berhenti minum obat.
  12. Stroke atau penyakit neurologis lainnya. Kerosakan saraf yang mengendalikan pundi kencing dapat menyebabkan masalah fungsi Pundi kencing termasuk dorongan untuk membuang air kecil yang terlalu kerap dan tiba-tiba.
sha3622.blogspot.com

Selalunya pundi kencing  akan dikosongkan setiap empat jam. Fungsi pundi kencing yang normal membabitkan perhubungan kompleks antara pundi kencing dengan otak. Apabila pundi kencing perlu dikosongkan, otot dinding pundi kencing mengecut dan sphincter urethra (otot pengawalan liang badan) akan berehat. Keadaan ini membenarkan air kencing dikeluarkan.

Kekerapan membuang air kecil pada setiap orang berbeza. Secara umumnya, keperluan ke tandas melebihi lapan kali dalam 24 jam dianggap tidak normal. Keinginan membuang air kecil meningkat apabila pundi kencing diisi kira-kira separuh penuh (250ml). Biasanya akan ke tandas pada tahap ini tetapi kapasiti normal pundi kencing adalah sekitar 400ml.

Jika mengalami simptom-simptom dibawah bermakna anda sedang mengalami sistem kawalan pundi kencing yang lemah.
   ~membuang air kecil melebihi lapan kali sehari.
   ~kerap rasa keinginan yang kuat dan tiba-tiba untuk kencing
   ~kebocoran air kecing yang tidak terkawal
   ~kebocoran air kencing ketika batuk, ketawa, bersin, melompat atau berlari.

Perkara ini bukanlah masalah asing bagi wanita yang telah meningkat usia, malah cabaran ini juga dialami oleh jutaan golongan wanita dan lelaki seluruh dunia. Malangnya ramai pesakit tidak mahu atau bertangguh0tangguh mendapatkan rawatan kerana malu.

Simptom kencing kerap boleh berpunca daripada pelbagai faktor, antaranya adalah :
   ~Jangkitan pada sistem kencing
   ~Sembelit
   ~Pemakanana, minuman dan ubatan
   ~Masalah fizikal atau fisiologi seperti :
            *Ibu mengandung dan kesan bersalin
            *Lanjut usia
            *Kesan sampingan dari Hysterectomy
            *Kesan interstitial cystitis
            *Masalah prostat seperti barah dan prostatitis
            *Masalah pundi kencing seperti barah dan batu karang
            *Masalah saraf yang berpunca daripada penyakit stroke, multiple schlerosis & sbgnya
            *Obesiti 

     Masalah kerap kencing nie mungkin juga petanda anda mempunyai penyakit. Oleh itu, adalah lebih baik anda membuat pemeriksaan kesihatan di hospital.


Apa pun, teman kongsikan petuanya disini sebagai ikhtiar alternative. Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti dibawah;


  • Secekak daun senjuang
  • Gula batu





 cara membuatnya...

 Ambil daun senjuang kemudian di tumbuk (kasar). Kemudian rebuskannya bersama campuran gula batu. air rebusan ini  diminum selama tiga hari berturut-turut. berselawat keatas nabi sebanyak 3 kali. Insya Allah, anda akan berasa lega.      


 Kunjungi ( http://sha.3622.blogspot.Com ) untuk info seterusnya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan