Rabu, 21 Mei 2014

Penjagaan Gigi

Penjagaan Gigi
Hasil carian imej untuk gigi

Gigi yang sakit biasanya bermula dari gigi yang berlubang. Jika sudah parah, gusi tempat tumbuhnya gigi yang sakit akan menjadi bengkak dan meradang. Tambahan lagi, lubang pada gigi dapat menjadi pintu masuknya kuman penyakit menuju pembuluh darah.

Parahnya lagi, masuknya kuman tersebut dapat menyebabkan penyakit buah pinggang, paru-paru, jantung, dan penyakit-penyakit lainnya.

Ketika gigi kita mulai berlubang, kita belum merasakan sakit gigi. Namun, lubang kecil tersebut menjadi celah bagi sisa makanan dan bakteria untuk membuatnya semakin membesar.

Hingga suatu ketika, kita merasai ngilu pada waktu makan. Jika dibiarkan, lubang tersebut akan sampai pada lokasi di mana saraf gigi berada. Pada saat itulah kita akan mulai merasakan sakit gigi. Proses tersebut akan terus berlaku sampai gigi kita habis terhakis dan hanya meninggalkan akar gigi sahaja.

Tanda-Tanda
  1. Gigi terasa ngilu dan perit
  2. Sakit kepala 
  3. Sensitif dan mudah marah.

Penyebab
  1. Terjadi lubang pada gigi disebabkan oleh pereputan gigi. Hal tersebut disebabkan oleh pertemuan antara bakteri dan gula. Bakteria akan mengubah gula dari sisa makanan menjadi asid yang menyebabkan bahagian gigi menjadi asid (bahagian semulajadi gigi adalah asasnya) asid  membuatkan lubang kecil pada e-mel gigi.
  2. Jarang membersihkan gigi.
  3. Tidak menggosok gigi dengan cara yang betul.
  4. Banyak mengambil makanan yang mengandung gula dan tepung.

Pencegahan


  1. Memeriksakan gigi secara rutin setiap enam bulan sekali ke dokter gigi agar dapat mencegah terjadinya lubang pada gigi.
  2. Memberus gigi secara teratur setelah makan dan sebelum tidur. Memberus gigi sebelum tidur amat penting kerana ketika tidur, air liur kita tidak banyak keluar menyebabkan gigi rusak jika kita membiarkan sisa makanan pada gigi tanpa memberusnya.
  3. Memberus gigi dengan cara yang betul .Caranya dengan memberus ke arah bawah untuk gigi depan  bahagian atas, memberus gigi ke arah atas untuk gigi depan bahagian bawah dan memberus secara mendatar untuk gigi geraham. Ketika memberus gigi geraham sebaiknya dilakukan lebih lama kerana pada gigi ini berpotensi untuk menempelnya sisa-sisa makanan.
  4. Berkumur setelah selesai makan. Berkumur merupakan salah satu cara terbaik untuk membuat sisa makanan dari terus menempel dan mengurangi keadaan asid pada gigi.
  5. Menggunakan benang gigi untuk mengeluarkan sisa makanan yang tertinggal.
  6. Memilih ubat gigi yang mengandung fluorida kerana dapat mencegah pereputan pada gigi.
  7. Banyak mengambili makanan yang berserat dan mengurangi makanan yang mengandung gula dan tepung.



Gigi yang menjulur keatas adaah disebabkan tulang dibawah gusi terhakis menjadikan gigi memanjang keatas ini berlaku kerana keadaan gusi yang tidak sehat.
Mengunjungi doktor gigi setiap enam bulan sekali untuk melakukan pembersihan gigi dengan membuang plak-plak disekeliling gigi sangat dianjurkan.
Usahakan jangan dicabut gigi yang sakit kerana jika dicabut gigi kekal , tiada lagi yang akan tumbuh.penjagaan gigi amat disarankan ,jika ianya sedah rosak usahkan agar dapat diperbaiki ditampal atau sebagainya.
Banyak pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran
Selain menyehatkan tubuh, buah-buahan dan sayur segar  berfungsi untuk membersihkan gigi dan memutihkannya, apalagi buah dan sayur yang dimakan rangup seperti apel, lobak merah, 

Jeff Golub-Evans, dokter gigi dari New York City mengatakan,makanan yang tinggi dalam selulosa, seperti epal, lobak merah atau saderi adalah mineral semulajadi. Manakala bayam, brokoli, dan salad juga mengandungi mineral yang membantu pembentukan lapisan keliling gigi untuk mencegah dari kerusakan. 

Tips
Cuba ushakan untuk tidak mencabut gigi, kerana jika dicabut kita akan kehulangan gigi buat selama-lamanya.
gigi yang mengalami kerusakkan hendaklah ditampal, supaya kotoran tidak akan masuk kedalam lubang yang rosak itu,
cara ampuh untuk menahan sakit gigi dengan menguyah daun hempedu bumi dan meletakkan digigi yang sakit itu, biarkan selama  satu atau dua hari disitu.
Berus gigi secara 45 darjah,fokus dipersekitaran sambingan gusi dan gigi ,kawasan ini sememangnya
yang paling bermasaalah.
Ushakan memberus gigi sekurang-kurangnya 2 kali sehari.sebelum tidur seboleh-bolehnya sekali.

Untuk mendapatkan gigi yang putih bolehlah mencuba petua ini- seminggu sekali
Campurkan soda bikarbonate dan limau nipis
Air rebusan kulit kacang tanah

Tiada ulasan:

Catat Komen